Тази есен Фондация „Лъчезар Цоцорков“ обяви, че имаше честта да договори с Организацията за икономическо сътрудничество и развитие в Европа (ОИСР) включването на България в тяхното регулярно изследване на социалните и емоционални умения при деца в училищна възраст. При над 15 държави, заявили своя интерес за включване към месец октомври и продължаващи заявки за включване, Организацията за икономическо сътрудничество и развитие измести времевата рамка за провеждане на изследването. Тестването на инструментите ще проведе през пролетта на идващата 2022 година, а същинската фаза на изследването ще се случи през 2023 година. В този период ще се проведе така наречения „втори кръг“ на изследването. Първият кръг, с участието на други държави, се превежда от 2019 до 2021 година. Широк набор от материали, ресурси и доклади от първия кръг можете да видите в нашата секция „Ресурси“.
В България Министерство на образованието и науката даде своята официална подкрепа за провеждане на изследването, посочвайки “Темата за социалните и емоционални умения на децата и учениците е изключително важна за цялостното личностно развитие и заема приоритетно място в политиките на Министерство на образованието и науката” (цитат от официално писмо до Фондация “Лъчезар Цоцорков” за подкрепа включването на България в изследването от 29.07.2021г.).
В този предварителен етап от изследването, който цели да се апробират инструментите, ще се включат 15 училища от цялата страна с общо 500 ученици, навършили 15 години.
Основание за провеждане на социалните и емоционални умения при деца в училищна възраст.
Редица изследвания показват, че както когнитивните, така и социалните и емоционални умения подобряват благосъстоянието ни на индивидуално и социално ниво. Голям обем информация съществува, посветена на развиването на когнитивните и познавателни умения при децата, но няма такава по отношение на развиването на социални и емоционални умения. Изследването на ОИСР цели да запълни тази празнота. Как ще стане това:
- чрез предоставяне на информацията от изследването на социалните и емоционални умения на децата на държавите – участници;
- чрез идентифициране фактори в дома на учениците, училищната среда и взаимоотношенията с връстници, които подпомагат и които пречат за развиването на социалните и емоционални умения;
- чрез проучване на това как по-широкия контекст, включващ политически, културни и социално-икономически фактори повлияват тези умения;
- чрез демонстриране как валидна, надеждна и сравнителна информация за социалните и емоционални умения може да бъде събрана в различни популации.
За да направите оценка на социално-емоционалните умения, изследователите използват една добре позната рамка в тази област – моделът на „големите пет“. Този модел включва клъстър от взаимосвързани социални и емоционални умения в пет области. Така например, в областта „сътрудничество“ влизат емпатията, доверието и кооперирането. Освен очевидните общи неща, които имат тези умения, групирането им осигурява също така и систематично, цялостно и балансирано разглеждане на социалните и емоционални умения.
Цялото изследване включва общо 17 умения.
„Петте големи“ области и включените в тях съответни умения:
- Свързване с другите. Тук се включват уменията за социализиране, асертивност, влагане на енергия в общуването
- Регулиране на емоциите – включва устойчивост на стрес, контрол върху емоциите, оптимизъм
- Възприемчивост – тук спадат толерантност, любопитство, креативност.
- Сътрудничество – включва емпатия, доверие и коопериране.
- Решаване на проблеми и задачи – в тази област влизат самоконтрола, отговорността и постоянството.
Една допълнителна област затваря цялостната рамка и това е областта на допълнителните показатели, в която влизат мотивацията за успех и ефективността.
Продължете към секция „Ресурси“, за да намерите линкове към видео материали, доклади и въпросници от изследването.
Ако желаете да се включите като училище в предварителната или основната фаза на изследването, можете да го направите по имейл: m.gecheva@tsotsorkovfoundation.bg