От сдружение “Равновесие”, град Бургас се посвещават през изминалата 2021 година на реализирането на “интерактивна академия за емоционална интелигентност” за ученици от първи до четвърти клас от град Черноморец и село Равна гора, работейки тясно както с децата, така и с техните учители и родители. Ето какво споделят по отношение на работата си и кои са важните неща, за които са си дали сметка, че допринасят за реализирането на идеите им.

“Включихме и трите страни на обучителния процес: родители, учители, ученици. Счетохме за важно да включим и трите групи в процеса на обучаване, тъй като развиването на емоционалната интелигентност на родителите и учителите ще подпомогне пряко СЕО на децата. Насочихме обучението на родителите в две посоки – развиване на личните социално-емоционални компетентности и повишаване на родителския им капацитет. Недостатъчната подготвеност на учителите да работят по тази тема е обусловено от неглижирането на социално-емоционалното образование в училище. Преценихме, че те също се нуждаят от обучение и последваща подкрепа в реализацията на образователния процес.

Освен това, осигурихме участие на директорите, учителите и родителите в процеса на създаването на Програма за социално-емоционална компетентност и заедно създадохме атрактивна, лесна за разбиране и изпълнение авторска Програма за социално-емоционална интелигентност.

Проведохме обучение на учителите за работа с Програмата, тъй като преценихме, че те се нуждаят от специална подготовка, за да осъществяват обучение на децата по СЕО. Нито академичното им образование, нито последващите им квалификации дават нужната експертност по темата. Поради това проведохме обучение на учителите още в началото на проекта. То им даде мотивация и увереност в работата с децата. Впоследствие констатирахме нуждата от още едно поддържащо обучение, което за съжаление не бяхме предвидили в бюджета на проекта и не можахме да осъществим. Този опит ни показа, че обучението на учителите е ключов фактор в успешното прилагане на СЕО в училище.

Участието на учителите като ко-водещи, заедно с експертите психолози в обучителните модули с учениците и обучението на родителите по специално създадена за тях програма, целяща подкрепа на социално-емоционалното учене на децата им, допълнително подсилиха усещането, че правим нещата заедно. Преценихме, че родителите са другия ключов фактор за успеха на СЕО и е необходимо да повишим родителската им компетентност относно собствената им емоционална страна, както и тази на децата им.

В заключение, СЕО е необходимо да стане неотменна част от общия образователен процес. Една учебна година е недостатъчна, за да се наблюдават значими промени в емоционалната интелигентност на деца, родители и учители, но работата ни по проекта ни дава надеждата, че социално-емоционалното образование не е просто мечта, а нещо, което реално може да се случи в нашата образователна система.”