Изминалата година промени живота ни осезаемо – бяха засегнати всички аспекти на социалното, личното и общественото ни съзнание. Тези промени ни накараха да търсим отговори и решения на въпроси, които досега не сме си задавали – като специалисти, но и като родители. Надяваме се да намерите част от тези отговори в интервюто ни с Мариела Станулова, основател на „Академия за родители“:
„…да се замислим повече не само за емоциите на децата, но и за нашите собствени…“
Академия за родители е позната като място, на което родителите могат да намерят информация, обучения, специалисти, а и като цяло – отговори на много въпроси, свързани с детско развитие, семейни отношения, справяне със специфични ситуации при децата. Популярна ли е според Вас темата за социално-емоционалните умения сред родителите. Търсят ли целенасочено информация?
Според нас темата до скоро не беше много популярна, но се забелязва засилващ се интерес. Особено покрай Ковид и по-дългото време заедно вкъщи, много родители се сблъскват с редица емоции при децата, с които не знаят как да се справят. Съответно, започнаха да търсят отговори и да се информират по различните теми.
Преди години, когато цяло едно поколение бяхме деца (сегашните 30 – 40- годишни родители), не се говореше за емоционална интелигентност, социални и емоционални умения, как да научим децата да разпознават емоциите си и как да ги управляват. Как това повлиява на родителстването сега: прави ли родителите по-любопитни и търсещи информация, или пък избягващи тема, която не им е позната от техния личен опит?
Нашето поколение е пораснало с родители, за които емоциите са „лигавщини“ и вместо разбирането от къде идват и каква нужда ги предизвиква, по-скоро са ни учили „спри да ревеш/се тръшкаш/лигавиш“. Т.е. ние пораснахме с това да отричаме емоциите си и да ги крием, вместо да разберем какво се случва с нас в дълбочина. Това е именно една от причините за нас – вече като родители, да е трудно да избягаме от този модел. Но е обнадеждаващо, че все повече родители се учат заедно с децата си да говорят за емоции и заедно да откриват какво се случва.
Темата за СЕУ търпи ли промяна в сегашната ситуация на пандемия и ограничителни мерки? Повод ли е епидемията да обърнем по-голямо внимание на емоциите при децата и социалните им компетенции?
Определено мисля, че пандемията създаде много неудобства на родителите и ни накара да се замислим повече не само за емоциите на децата, но и за нашите собствени. Защото когато сме затворени и социално изолирани е много по-трудно да избягаме от притесненията, терзанията и куп други емоции. И рано или късно трябва да се изправим срещу тях, да ги разберем, да ги приемем и да продължим напред.
Какви са наблюденията Ви относно приоритетите на родителите в ситуацията на епидемия и ограничителни мерки: обръщат повече внимание на организиране на пространство, техника и ползване на устройства, промяна режима, или обръщат повече внимание на емоциите при децата и начина, по който се отразява ситуацията върху тях?
По време на първата вълна като че ли най-големите притеснения на всички родители бяха съчетаването на много роли – това да са родители, учители, домакини и работещи едновременно. Съответно основният фокус беше върху режима и новите правила вкъщи, а не толкова върху ефекта за самите деца. Втората вълна ни накара да осъзнаем и да оценим спокойствието, което сме имали летните месеци и съответно промените в децата между първата вълна и лятото. Именно това предизвика много родители да търсят отговори за емоциите при децата и как да намалят вредния ефект от ограниченията.
Знаем, че трудно можем да помогнем на децата си да се справят с емоциите си, ако на нас самите ни е трудно да управляваме нашите собствени емоции. Това обаче, не означава, че е невъзможно. Какви съвети давате на родителите, за да ги подкрепите?
Едно от най-важните послания, които искаме да предадем на родителите, е че не са сами. Трудните емоции не се случват само при техните деца и това че се случват не значи, че те са лоши родители или пък че децата им са лоши. Опитваме се да нормализираме всички емоции и да помогнем на родители да разберат какво ги провокира, как да реагират и как да подкрепят децата, за да се справят с тях. Едновременно с това, се стремим да покажем на родителите, че емоционалната интелигентност е също толкова важна (ако не и по-важна) от другите способности и умения.
Смятате ли, че родителите могат да бъдат застъпници за въвеждане на социално-емоционалното учене в нашата образователна система?
Вярваме, че родителите с подкрепата на учителите, могат да променят образователната система от долу нагоре. Особено ако имат достъпни ресурси, които да могат лесно да приложат.
Разкажете за проекта, който изпълнява Академия за Родители в областта на социално-емоционалните умения при децата? Какво предлагате на родителите и по какъв начин това ще бъде достъпно за тях?
Към момента сме реализирали 18 онлайн обучения с водещи експерти по теми, свързани както с детските емоции, конфликти, дисциплина и наказания, травми и страхове, ефекти от изолацията, така и с родителски емоции – вина, страх, управление на време. Всички обучения и създадените към тях материали са достъпни безплатно на сайта ни и в канала ни в youtube. Допълнително, заедно с психолога Милена Манова подготвяме много практични безплатни упражнения, които родителите да могат да прилагат у дома с децата си, за да предизвикат разговори и по-дълбоко разбиране на емоциите, нуждите и реакциите си.