Ето и конкретен пример: Програмата беше подкрепена с активна информационна кампания в националните медии. Непосредствено след старта на телевизионната реклама обаче вече знаехме, че проектът се превръща в нещо много по-голямо от това, което сме си представяли – още в началото бяха направени неколкократно повече тестове от очакваното, лабораториите се задъхваха, интересът беше огромен. За да отговорим на търсенето и да осигурим достъп до изследването на всички желаещи, пренасочихме средства към допълнителни скринингови консумативи за сметка на инвестицията в комуникация.
По време на кампанията се концентрирахме основно върху количествените резултати, но обследвахме и промените в нагласите на хората по отношение на профилактиката и превенцията чрез националнопредставително социологическо проучване. Предварително тествахме и творческите концепции за телевизионната реклама чрез маркетингово изследване.
Освен за проучванията, в проекта участваха и много други подизпълнители и партньори, които бяха ангажирани с разработването на ефективна комуникационна стратегия и медийна кампания. Консултантската компания в сферата на здравеопазването HTA ltd. анализира всички събрани данни и направи оценка на въздействието на кампанията. С нейна помощ установихме например, че скрининговата програма има потенциал да допринесе с над 31 млн. лв. към брутния вътрешен продукт на България и би спестила повече от 27 млн. лв. медицински разходи до 2029 г. в резултат на избегнати случаи на напреднал стадий на болестта.
Всеки проект, включително и тези в сферата на дарителството, трябва да стартира със залагането цели, които са ясно формулирани и конкретни, измерими, достижими, релевантни на темата и обвързани със срокове за изпълнение. Това е ключов процес, който гарантира ефективност и устойчивост. В конкретния случай измерването на ефекта от дарителските инвестиции ни позволява да видим ясно как нашите усилия въздействат на обществото, както и в каква степен постигат целите, които сме си поставили.
Смисълът от това отива и по-далеч – постигнатите резултати могат да се използват за умножаване на ползата от дарението. Успехът на нашата програма срещу „Тихия убиец“ например е сериозен аргумент в настоящите ни застъпнически усилия – на базата на постигнатите резултати се опитваме да покажем, че е жизненоважно такива изследвания да се провеждат в страната ни не само кампанийно, а всяка година. За целта е необходимо тестовете за скрининг на колоректален рак да бъдат включени в Наредба 8 на Министерството на здравеопазването за профилактичните прегледи и диспансеризацията за всички здравноосигурени лица над 50-годишна възраст.
Искрено вярваме, че тези наши действия ще катализират развитието на превантивната грижа в България, ще подпомогнат здравето на хиляди българи, ще донесат значителни икономически ползи и ще спасят стотици животи.
Пълна информация за Националната скринингова програма на фондация „Лъчезар Цоцорков“ можете да получите от приложените доклади.
Още от Дарителски бюлетин #1/2025:
Защо се измерва ефектът от дарението
Източник: dfbulgaria.org