Вече повече от 10 години екипът на „Асоциация Анимус“ се ангажира с развитие на програми за социално-емоционално образование и психично здраве, които да се предлагат в училище за всички деца и специалисти от всички випуски – от 1 до 10 клас. До момента над 207 учители и възпитатели са лицензирани да преподават програмите и над 3650 деца от 82 училища в цяла България са участвали в поне една от програмите. Убедени сме, че доброто психично здраве и уменията за справяне с ежедневните житейски предизвикателства от най-ранна възраст, които се развиват чрез програмите, са катализатор на ефективния учебен процес, а не нещо допълнително.

Как се случва?

  • Учителите преминават специализирано обучение за ден и половина, по време на което те разбират философията и принципите на програмите, както и методите на преподаване, темите, получават учебниците и материалите за децата.
  • Ръководството на училището установява място за 24 часа по програмата в учебния план.
  • Програмите се представят на родителите в предварителните родителски срещи, предоставят се допълнителни материали, представят се общите дейности за децата и родителите вкъщи.
  • Учителите подготвят условията в класната стая – часовете се провеждат динамично, децата стоят в кръг, но имат възможност за движение в цялата стая, имат плакати на стената за правилата, за героите в историите, има и допълнителни материали – магическа кутия, картонени човечета, коронки, комикси, илюстрации, видеа, презентации, дипляни. Класовете изработват собствени герои Зипи и Ябълка.
  • Съпровождаме учителите чрез специални методически срещи – обсъждаме всички притеснения, нужда от допълнителни материали, обменя се успешен опит от часовете между специалистите, оставаме на разположение по време на пълното прилагане на програмата.
  • За родителите повдигането на трудни теми в училище помагат за по-откровени и полезни разговори с децата им.

Програмите учат децата как:

  • Да разпознават чувствата и да говорят за тях, да търсят помощ, да се справят с тормоза, да разрешават конфликти
  • Да намират приятели и да ги задържат
  • Да се справят със самотата и отхвърлянето
  • Да кажат „Съжалявам”
  • Да се справят с промените и загубата, в това число и смъртта
  • Да се приспособяват към нови ситуации и да помагат на другите.
  • Когато се сблъскат със сложни чувства, като например гняв, тъга или ревност и завист, справянето винаги трябва да е съобразено с това да не вредят или нараняват нито себе си, нито някой друг.
  • Децата си помагат, а не се конкурират, учат се едно от друго, а учителите са в готовност да ги изслушват.

Програмите са преминали през стриктна международна и национална оценка и доказано подобряват уменията на децата за справяне с трудностите. Участвалите деца са увеличили степента си на емоционална интелигентност и са подобрили представянето си в училище, например: спазване на срокове, следване на инструкции и устойчивост на вниманието.

Ознаменувахме завършването на този етап на инициативата ни с онлайн конференцията. „Училището – ключ към умения за цял живот“, провела се на на 10.02.2022г. Фокусът беше върху отговора на въпроса как българското училище да се промени така, че децата да могат да се справят успешно с предизвикателствата на съвременния живот – без да нараняват себе си или другите. Коментари, съвети, идеи и опит по време на конференцията споделиха учители, родители, възпитатели, училищни психолози, представители на МОН, кметът на Столичната община, Омбудсманът на Република България, граждански организации, Уницеф – България и други.

Програмите „Приятелите на Зипи“, „Приятелите на Ябълка“, „Клас от приятели“ и „Ключ“са съфинансирани от Фондация „ОУК”, Швейцария и са безплатни за училищата за периода Май 2016 г. – Февруари 2022 г. Подкрепата за програма “Паспорт” в периода Януари 2021 до Април 2022г е осигурена за училищата от Фондация „Америка за България“ напълно безвъзмездно. Програмите „Приятелите на Зипи и Ябълка“ и „Паспорт“ се лицензират от Partnership for Children за цял свят, а в България се предоставят от единствената лицензирана организация – „Асоциация Анимус”.

Получаваме позитивни и искрени отзиви от учители и родители, чиито деца са участвали в програмите за психично здраве и умения за цял живот:

Споделено от учител в ОУ в гр.София: „Особено силно се усети ефектът от часовете със Зипи от миналата година – по време на дистанционното обучение и цялата информация за смърт, страх, вируси, децата спокойно говореха за всичко, което виждаха и усещаха като напрежение в семействата им. За тях не беше проблем да говорят за загуба и за самота, както се опасявахме. Напротив, дори имаше какво да научим от самите деца.“

Споделено от родител: „Мислех си, че трябва да предпазвам дъщеря си от трудностите, за да е щастлива и да изживее безгрижно детство. Признавам, че бях скептична, като видях, че ще се говори за загуба и смърт, немислимо беше да си представя как ще се говори за това, особено по време на пандемия! Но всъщност се оказа, че по време на часовете децата не се разстройват, а си помагат.“