20 годишният опит на екипа на Сдружението показва, че образователната система неглижира развиването на социално-емоционални умения, въпреки важността им за детето, което става все по-социално, започва да осъзнава себе си, да развива саморефлексия и способност да управлява емоциите и поведението си. В резултат на неглижирането на тази страна от образованието, наблюдаваме нарастващ дефицит на качества, свързани с общуването и емоциите. Децата са все по-тревожни, импулсивни, агресивни. Често копират подобно незряло поведение на родителите си. 

Неглижирането на социално-емоционалното образование в училище включва и недостатъчната подготвеност на учителите да работят по тази тема. Учителите се нуждаят от обучение и последваща подкрепа в работата им върху личността и емоциите на децата. Това обуслови създаването на помагало, което нарекохме Програма за социално-емоционално образованието на децата от 6 до 10 години и провеждането на специализирано обучение на учителите от училищата в гр. Черноморец и с. Равна гора, община Созопол за прилагането му. Обучението си постави за цел развиването на емоционалната интелигентност на самите учители и предоставянето на инструменти – игри, упражнения, дидактични материали, с които да провеждат заниманията с децата в клас. Обучението даде възможност на учителите «да влязат» във философията на Програмата, да се разиграят някои от техниките, описани в нея и да повишат мотивацията си да я прилагат в класовете си. Темите на обучението на учителите следваха темите на Програмата за СЕО: Разпознаване, назоваване, изразяване на емоциите; Развиване на способност за разчитане на невербалните знаци на тялото; Междуличностно общуване; Развиване на умения за активно слушане, задаване на въпроси, окуражаване; Справяне с негативни чувства и емоции; Умения за решаване на конфликти и справяне с проблеми; Умения за работа в екип. На преподавателите беше предоставен голям брой презентации, стимулни и дидактични материали, които биха могли да използват директно в практиката си или да доразвиват, според потребностите на своите ученици.  

 

В резултат, преподавателите от двете училища започнаха прилагането на Програмата за СЕО, следвайки следните принципи:

  • Всички ние, които отглеждаме и възпитаваме деца, сме убедени във важността на емоциите в детския свят и в нуждата те да бъдат управлявани. Малкото дете функционира психически най-вече на база на емоциите, то Е преди всичко емоция. Постепенно, сред хаоса на чувствата, то започва да се самоосъзнава, да научава думите, чрез които да осмисли и изрази себе си. В този етап на своето развитие, който включва възрастта от 6 до 10 години, детето вече е готово да учи съзнателно и да развива у себе си качествата на емоционалната интелигентност. Задача на нас, възрастните, е да намерим най-подходящите средства, с които да помогнем на децата в това самоизследване и учене, а защо не, да се учим и самоизследваме заедно с тях. 
  • Работейки за развиване на емоционалната интелигентност на децата, вярната нагласа на учителя е да изпитва искрен интерес и разбиране, дори възхищение, към вътрешния им свят. За да се чувстват в безопасност да споделят и да са мотивирани да работят, е нужно да създаваме магическата атмосфера на одобрение, топлота и хумор.
  • Работата по СЕО налага задължителното участие на родителите, тъй като те са моделите на подражание и с които децата се идентифицират.

Предизвикателствата в това начинание се крият в липсата на формалното включване на СЕО в програмите и разпределенията на часовете в клас. Засега прилагането на СЕО разчита на личната мотивация на всеки учител и на осъзнаването на важността му, както и на участието им в проекти, като настоящия, които да им предоставят финансов, дидактичен и обучителен ресурс. Липсва системност и устойчивост в прилагането на СЕО, което да го направи част от формалното образование, наравно с обучението по основните учебни дисциплини. 

Вярваме във важността на възпитаването на емоционално талантливи деца, защото бъдещият свят би бил по-добър в техни ръце.

Автор: Росица Янева

Сдружение “Равновесие”, гр. Бургас