10 приобщаващи педагогически практики, които подпомагат социално-емоционалното учене
Попитахме Ива Бонева от Сдружение за споделено учене ЕЛА, кои са десетте най-важни приобщаващи педагогически практики, които подпомагат социално-емоционалното учене. Вижте нейната класация:
- Поставяне на ученика в центъра
- Езикът, който използва учителят
- Отговорност и избор
- Топло отношение и подкрепа
- Учене в екип
- Дискусии в класната стая
- Саморефлексия и самооценяване
- Балансирано преподаване
- Очаквания за учебни постижения
- Ролеви модел за развиване на уменията, практика и упражнения, обратна връзка, коучинг
Ето какво още казва Ива за това, какво е приобщаваща среда и защо е важно да се създава и поддържа в училище: “Идеята на приобщаващото образование е не да променяме децата, а да ги приобщим такива, каквито са. Т.е. фокусът не е върху децата, а върху средата. Искаме да променим средата така, че тя да е достатъчно гъвкава, че да приеме всяко различно дете. Средата в училище са възрастните. Философията на приобщаващото образование е, че различието е ценност и че заедно е по-добре. Социалната справедливост е в основата на едно по-социално общество. Така че изключени, нарочени или набедени деца не трябва да има въобще, защото те порастват като такива възрастни.” Цялото интервю на Ива Бонева по темата четете тук. В същото време виждаме, че 10те практики са общовалидни принципи в социално-емоционалното образование и именно тяхната общовалидност ги прави основни и за създаването на приобщаваща среда – среда, която да събира заедно всички деца в класната стая.